1. INHOUDELIJK
WONDER is uniek in België als platform en verbinder voor creatieve, innovatieve, duurzame, digitale en sociale ideeën, projecten en producten van een diverse groep van ontwerpers, bedrijven, scholen, artiesten, studenten en organisaties. Hiermee willen we een zeer brede doelgroep van bezoekers inspireren en enthousiasmeren, maar bovenal ook aanzetten tot reflectie en openheid van geest, én een blik op de toekomst bieden.
Jouw voorstel past binnen dit dna.
In 2024 werkten we in de communicatie met 5 tracks: product, circular, digital, art & kids. Afhankelijk van de finale programmatie worden de tracks uitgebreid of gewijzigd voor 2025.
WONDER is divers, we vinden het heel belangrijk om naast initiatieven van bv. bedrijven en scholen, ook initiatieven van individuen een platform te geven. Verschillende creatieve sectoren komen hierbij aan bod. Iedereen kan een voorstel indienen, als de inhoud, presentatie en kwaliteit aansluiten bij het festival. Waar mogelijk, linken en matchen we participanten ook met elkaar: inhoudelijk of op locatie. We streven naar een community waarin iedereen elkaar versterkt.
2. BEZOEKERS
WONDER verwelkomt een zeer diverse groep van bezoekers.
Bezoekersprofielen van de 16.000 geregistreerde bezoekers in de Budafabriek:
68% particulieren:
• Gezinnen, groepen, verenigingen, velen met creatieve en/of ondernemende achtergrond.
• Zeer gespreide en evenwichtige bezoekersleeftijd: letterlijk bezoekers van alle leeftijden.
16% professionals:
• Professionals: profielen actief in design en innovatie, net afgestudeerde ontwerpprofielen etc.
16% onderwijs:
• Leerlingen tussen 10 en 18 jaar uit West-Vlaamse scholen (+-1500 verspreid over 4 schoolbezoekdagen)
• Studenten hoger onderwijs uit heel België (+-1000)
Afkomst: 70% uit West- en Oost-Vlaanderen.
Voor editie 2025 verwachten we +20.000 bezoekers.
3. PRAKTISCH
- Locatie:
- Of: Je expo, installatie of event gaat door in centrum Kortrijk op een locatie die jij beheert. Je bent zelf verantwoordelijk voor je locatie.
- Of: Je hebt een voorstel, maar nog geen locatie. Wij helpen jou met het vinden van een locatie. Ieder jaar gaan we op zoek naar nieuwe en verrassende locaties in centrum Kortrijk die we ter beschikking stellen van onze participanten.
- Je bevestigt dat je gedurende de volledige WONDER periode idealiter van donderdag tot zondag te bezoeken bent, maar minstens de weekends, van 10u tot 18u. In de week op afspraak (doelgroep scholen en professionals) is aangeraden.
- Scenografie: de manier van presenteren is een belangrijk onderdeel om je content op een inspirerende manier over te brengen aan het publiek. Denk eraan dat WONDER een zeer breed publiek aanspreekt. Je geeft mee hoe je dit ingevuld ziet. We stimuleren hier duurzaam gebruik van materialen.
- Je product of project werd niet eerder op WONDER getoond.
- Je streeft naar (professionele) kwaliteit zowel inhoudelijk als in je presentatie. Deze ambitie zien we graag al in je applicatie.
4. EVENEMENTIEEL
Voeg je een event/activiteit/workshop toe aan je initiatief, dan vinden we dat een grote meerwaarde. Zo koppelen we diverse doelgroepen weer aan andere initiatieven.
Ben je op zoek naar een locatie voor een event? Dan bekijken we dit graag op maat. De hoofdlocatie, de Budafabriek, is ook beschikbaar voor events van externen. Je kan hiervoor verder contact met ons opnemen.
5. FEE
Voor deelname van je expo, installatie of presentatie in het parcours en communicatie wordt een fee gevraagd. Voor de categorie 'bedrijven' wordt een bijdrage van €950 (excl. BTW) gevraagd als je voorziet in een eigen locatie en €1.450 (excl. BTW) indien je niet voorziet in een eigen locatie. Wij stellen je dan een locatie voor.
Wens je ook meer visibiliteit in de algemene WONDER communicatie? Word Gold of Silver Partner! Als Gold of Silver Partner krijgt je bedrijf ook visibiliteit via logovermelding in onze vaste logobalk op heel wat online en offline communicatiedragers, zie '6. Wat bieden we jou?'.
Bekijk hier alle info rond partnerships of
neem vrijblijvend contact met ons op.6. WAT BIEDEN WIJ JOU?
In 2024 verwelkomde het festival ruim 16.000 bezoekers. In 2025 verwachten we ruim 20.000 bezoekers van over heel België.
Geselecteerde participanten worden opgenomen in het officiële programma. Dat betekent:
- Je wordt opgenomen in volgende WONDER communicatiekanalen: website, social media etc;
- Je ontvangt een uitgebreid communicatiepakket;
- Er worden professionele foto’s van je initiatief gemaakt;
- Je ontvangt affiches en stadsplannen;
- Er wordt een signalisatie-element buiten aan een externe locatie aangeboden.
7. TIMING
Deadline: Indienen kan tem donderdag 17 april 2025.
Kort daarna komt de WONDER jury bijeen om de inzendingen te jureren, rekening houdend met bovenstaande deelnamevoorwaarden en de gestelde vragen op het inschrijvingsformulier, waar de thematische link naar het festival en de kwaliteit prioriteit krijgen. In mei wordt bekend gemaakt of je inzending geselecteerd werd. In juni start de communicatie naar de pers (exacte data worden later bekend gemaakt) en in september start de communicatiecampagne voor het festival.